تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/01/16 - 08:20
کد خبر: 500469

نگاهی بر گزارش سازمان ملل از آمار تکان‌دهنده‌ هزینه خسارات جنگ در غزه؛

بحران سازی اسرائیل در جهان/ ۱۰۰ درصد کودکان فلسطینی از مدرسه بازمانده‌اند

بحران سازی اسرائیل در جهان/ ۱۰۰ درصد کودکان فلسطینی از مدرسه بازمانده‌اند

 اما داخل و خارج سر ناسازگاری با نخست‌وزیر اسرائیل دارند. خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه در اعتراض به بی‌اعتنایی دولت به مبادله اسرا و آزادی آن ها، جلسه کنست را به هم زدند و شعارهای اعتراضی سر دادند. آن‌ها خواستار اقدام فوری دولت برای امضای توافق مبادله اسرا به منظور  آزادی اسرای اسرائیلی از غزه شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از جنایت حمله به بیمارستان غزه تا خیابان‌هایی آکنده از تکه‌های به جا مانده بدن مردم و تا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، هم خوی وحشیانه درندگان انسان نما را نشان می‌دهد و هم درماندگی‎شان را در برابر نیروی ایمان مردمی که با دست خالی در مقابل تمام تجهیزات و سلاح‌های روز دنیای آن‌ها ایستاده اند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته در ۵ مورد کشتار جدید، ۵۹ فلسطینی را شهید و ۸۳ نفر دیگر را زخمی کرده است.براساس این بیانیه، ازهفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۳۲هزار و ۹۷۵ فلسطینی در غزه شهید و ۷۵ هزار و ۵۷۷ نفر دیگر مجروح شدند.

در این بیانیه آمده است: همچنان تعدادی از قربانیان زیر آوار و در خیابان‌ها مانده‌اند و نیروهای امدادی توان رسیدن به آن‌ها را ندارند.همزمان،برآوردها در گزارش مشترک بانک جهانی و سازمان ملل نشان دادند که هزینه خسارات وارده به زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار بوده است. این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، توضیح داد که این هزینه شامل دوره‌ای از آغاز تجاوز در اکتبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ می‌شود.

 اشغالگران به مدت ۶ ماه به تجاوزات خود به نوار غزه ادامه داده‌اند و غیرنظامیان، کادر پزشکی، خبرنگاران و کلیه مستلزمات و وسایل مورد نیاز زندگی را در نوار غزه که در بحبوحه محاصره شدید صهیونیست‌ها از یک بحران انسانی در رنج است، هدف قرار داده‌اند.  بانک جهانی گفت که گزارش «ارزیابی موقت خسارات» از منابع جمع‌آوری داده‌ها از راه دور برای تخمین خسارات وارده به زیرساخت‌های مادی در بخش‌های حیاتی غزه از اکتبر ۲۰۲۳ تا پایان ژانویه ۲۰۲۴ استفاده کرده است.  

این گزارش حاکی از آن است که «خسارات وارده به تأسیسات و بخش‌های زیربنایی همه بخش‌های اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طوری که ساختمان‌های مسکونی ۷۲ درصد هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند، در حالی که زیرساخت‌های خدمات عمومی مانند آب، بهداشت و آموزش ۱۹ درصد و خسارت وارد شده به ساختمان‌های تجاری و صنعتی ۹ درصد این هزینه را تشکیل می‌دهند.همچنین طبق این گزارش، به نظر می‌رسد که میزان خسارت برای بسیاری از بخش‌ها به حد ثابتی رسیده است، به طوری که تعداد کمی از دارایی‌ها دست نخورده باقی مانده است.

۱۰۰ درصد کودکان از مدرسه بازمانده‌اند

این تخریب حجم عظیمی از آوار و ویرانی را برجای گذاشته که حدود ۲۶ میلیون تُن تخمین زده می‌شود و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا حذف شده و آثار آن پاک شود.  این گزارش در ادامه به تأثیر جنگ بر جمعیت غزه می‌پردازد، به طوری که می‌گوید: «بیش از نیمی از آن ها در آستانه قحطی هستند، کل جمعیت از ناامنی شدید غذایی و سوءتغذیه رنج می‌برند، بیش از یک میلیون نفر بی‌خانمان هستند و ۷۵ درصد از جمعیت نوار غزه آواره شده‌اند.»  این گزارش می‌افزاید: «زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت در معرض بیشترین میزان تأثیرات فاجعه‌بار انباشته شده بر سلامت جسمی، روحی و روانی خود قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود کودکان کوچک‌تر با پیامدهایی مواجه شوند که بر رشد و تکامل آن ها در طول زندگی شان تأثیر می‌گذارد.»

 در این گزارش آمده است: « ۸۴ درصد از بیمارستان‌ها و تأسیسات بهداشتی آسیب دیده یا تخریب شده و با کمبود برق و آب برای راه‌اندازی بقیه بیمارستان‌ها، ساکنان تنها به حداقل سطح مراقبت‌های بهداشتی، داروها یا درمان‌های نجات‌دهنده دسترسی دارند.»   طبق این گزارش، سیستم آب و فاضلاب تقریباً از بین رفته است و تنها کمتر از ۵ درصد از خدمات قبلی خود را ارائه می‌دهد و ساکنان را مجبور می‌کند برای زنده ماندن به جیره‌های آب بسیار اندک اکتفا کنند.  بر اساس این گزارش، سیستم آموزشی از بین رفته زیرا ۱۰۰ درصد کودکان از مدرسه بازمانده‌اند.
 
اعتراض داخلی علیه نتانیاهو

 اما داخل و خارج سر ناسازگاری با نخست‌وزیر اسرائیل دارند. خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه در اعتراض به بی‌اعتنایی دولت به مبادله اسرا و آزادی آن‎ها، جلسه کنست را به هم زدند و شعارهای اعتراضی سر دادند. آن‌ها خواستار اقدام فوری دولت برای امضای توافق مبادله اسرا به منظور  آزادی اسرای اسرائیلی از غزه شدند.«آدام راسگون» در گزارش یک‌آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، نتانیاهو با مقاومت معترضان، بستگان گروگان‌ها، جامعه بین‌الملل و عناصر ائتلاف حکومتی او مواجه شده و در عین حال، انتقادات از او به دلیل دنبال کردن جنگ علیه حماس افزایش یافته است.

«داهلیا شیندلین»، استاد علوم سیاسی مستقر در تل‌آویو گفت: «نتانیاهو با یک فشار بزرگ روبه‌روست؛ اما او با حداکثر مخالفت ممکن و حداقل تصمیم‌گیری ممکن پاسخ می‌دهد.» اگرچه بسیاری از اسرائیلی‌ها در طول جنگ از اعتراض علیه دولت خودداری کردند، اما هزاران اسرائیلی در خیابان‌های کنار کنست، پارلمان اسرائیل، جمع شدند تا در یکی از مهم‌ترین اعتراضات علیه نتانیاهو از زمان آغاز جنگ اکتبر، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شوند. اما در صد و هشتادمین روز جنگ غزه در حالی‎که تجاوزات صهیونیست‌ها در مناطق مختلف در جریان است، گروه‌های مقاومت فلسطین همچنان به هدف قرار دادن سربازان و خودروهای ارتش اشغالگر در مناطق مختلف نوار غزه ادامه می‌دهند.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که مبارزان این گروه نیروهای پیاده اشغالگران را با گلوله‌های خمپاره در شرق محله التفاح در شهر غزه هدف قرار دادند که تلفاتی در بین آن‎ها برجای گذاشت.گردان‌های القسام همچنین نیروهای صهیونیست را در ساختمانی در شرق دیرالبلح با گلوله ضد استحکامات هدف قرار داد که در نتیجه آن این نیروها کشته و زخمی شدند. همزمان،رسانه‌های رژیم صهیونیستی داده‌های جدیدی را به نقل از وزارت جنگ آن منتشر کردند که حاکی از این است که در نتیجه جنگ، بیش از ۶۸۰۰ سرباز دیگر برای درمان به مراکز توان‌بخشی منتقل شده‌اند.

وب‌سایت عبری‎زبان «واللا» گزارش داد، ۷۱ درصد از این سربازان که به مداوا نیاز دارند، سربازان ذخیره هستند، همچنین ۳۵۱ تن از آن‎ها از سربازان زن هستند، همچنین مشخص شد که ۳۰۳ تن از سربازان زن و مرد هنوز در بیمارستان‌ها تحت مداوا بوده و وضعیت ۹ درصد از آن‎ها متوسط و ۶ درصد دیگر از آن‎ها وخیم گزارش شده است. بر اساس گزارش «واللا»، ۴۲ درصد از زخمی‌ها، از ناحیه دست و پا دچار آسیب شدند و ۲۱ درصد از آن‎ها از مشکلات روانی و عوارض پس از شوک رنج می‌برند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: صحبت‌های نصیری تکرار کمدیک تراژدی دوسال پیش براندازهاست/ رسولی: نصیری مسئول حرف‌های خودش است و ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top